Wyższe czynności korowe rozwijają się wraz z wiekiem, lecz brak neurofizjologicznych wskaźników rozwojowych, które pozwoliłyby określić poziom rozwoju funkcji analityczno- -syntetycznych analizatorów uczestniczących w procesie czytania i pisania. Dlatego też posługujemy się testami psychologicznymi, a miarą głębokości zaburzenia rozwoju badanych funkcji jest różnica między wiekiem życia a wiekiem rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych”. (M. Bogdanowicz, 1978, s. 16). W badaniach własnych M. Bogdanowicz dokonała analizy patome- chanizmu trudności czytania i pisania. „Analiza (…) ujawniła w wielu przypadkach istnienie zespołu wzajemnie negatywnie warunkujących się czynników. Powstanie tzw. „błędnego koła”, które w konsekwencji powoduje pogłębianie się zaburzeń podstawowych. Chodzi tu mianowicie o powiązanie takich czynników, jak: trudności w nauce czytania i pisania — uogólnione trudności w nauce — zaburzenia emocjonalne — wtórne zaburzenia funkcji intelektualnych, w którym to łańcuchu nasilenie zaburzeń jednego czynnika wywołuje nasilenie zaburzeń następnych czynników.