person facing tuned on MacBook Pro

WYŻSZE CZYNNOŚCI KOROWE

Wyższe czynności korowe rozwijają się wraz z wiekiem, lecz brak neurofizjologicznych wskaźników rozwojo­wych, które pozwoliłyby określić poziom rozwoju funkcji analityczno- -syntetycznych analizatorów uczestniczących w procesie czytania i pisa­nia. Dlatego też posługujemy się testami psychologicznymi, a miarą głę­bokości zaburzenia rozwoju badanych funkcji jest różnica między wie­kiem życia a wiekiem rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych”. (M. Bogdanowicz, 1978, s. 16). W badaniach własnych M. Bogdanowicz dokonała analizy patome- chanizmu trudności czytania i pisania. „Analiza (…) ujawniła w wielu przypadkach istnienie zespołu wzajemnie negatywnie warunkujących się czynników. Powstanie tzw. „błędnego koła”, które w konsekwencji po­woduje pogłębianie się zaburzeń podstawowych. Chodzi tu mianowicie o    powiązanie takich czynników, jak: trudności w nauce czytania i pisa­nia — uogólnione trudności w nauce — zaburzenia emocjonalne — wtór­ne zaburzenia funkcji intelektualnych, w którym to łańcuchu nasilenie zaburzeń jednego czynnika wywołuje nasilenie zaburzeń następnych czynników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *